بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائيل گفته است که احتمال می‌رود همزمان با تغییر ریاست جمهوری در کاخ سفید، در ایران اتفاقاتی روی دهد. ارتش اسرائيل اعلام کرد برای مقابله با هرگونه حمله جمهوری اسلامی یا متحدانش آمادگی دارد.

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، گفته است که امکان دارد همزمان با تحول در کاخ سفید، در ایران نیز وقایعی روی دهد؛ او درباره چندوچون رخدادهای محتمل چیزی نگفت.

بنی گانتس دوشنبه ۱۵ دی‌ماه در گفت‌وگویی با سایت خبری اسرائیلی وای.نت گفت که احتمال دارد به زودی وقایعی در رابطه با ایران روی دهد.

او گفت: «نمی‌دانم وضعیت تا چه حد تغییر می‌کند. همین رویدادهای احتمالی هستند که وضعیت را عوض می‌کنند».

وزیر دفاع اسرائيل با تأکید بر “حساس” بودن شرایط کنونی، تصریح کرد: «ارتش و سایر نیروهای امنیتی اسرائیل در آماده‌باش هستند و به خوبی از آن‌چه در این جبهه می‌گذرد، آگاه هستند».

اظهارات بنی گانتس تأییدی بر نگرانی اسرائيل از حمله‌ای احتمالی از سوی جمهوری اسلامی یا نیروهای نیابتی منطقه‌ای آن در کشورهایی مانند لبنان، یمن و عراق است.

تحریک تازه: اورانیوم ۲۰درصدی

اعلام غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران بر پیچیدگی اوضاع افزوده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، روز دوشنبه ۱۵ دی، اعلام کرد که جمهوری اسلامی در نیروگاه فردو به تهیه اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۲۰درصد پرداخته است.

در واکنش به بازگشت ایران به غنی‌سازی اورانیوم ۲۰درصدی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اقدام ایران را با هدف “توسعه برنامه هسته‌ای نظامی” دانسته و تکرار کرده است که کشور او هرگز به ایران اجازه نخواهد داد به سلاح هسته‌ای دست یابد.

در روزهای اخیر رسانه‌های اسرائيل از نشست‌های متعدد مقام‌های کشور برای بررسی سناریوهای گوناگون کشمکش با ایران خبر داده‌اند.

شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه ۱۵ دی طرحی ارائه داده‌اند که دولت را مکلف به “ایجاد ترتیبات” برای نابودی اسرائیل تا ۱۴۲۰ می‌کند. 

در نیمه ماه دسامبر ژنرال آویو کوخاوی، فرمانده کل ستاد ارتش اسرائيل، به ایران هشدار داد که چنانچه به اسرائيل یا اهداف اسرائيلی حمله کند بهای گزافی خواهد پرداخت.

او گفت: «هر روز با تهدیدهای بیشتری از سوی ایران روبرو هستیم» و افزود که اسرائيل برای مقابله با ایران و متحدان آن “برنامه‌های آماده” دارد

https://www.dw.com/fa-ir/

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert