کارشناسان هشدار می‌دهند که تداوم تعطیلی‌های سراسری ناشی از همه‌گیری کرونا در آلمان، موجب به راه‌افتادن موج ورشکستگی فعالیت‌های اقتصادی خرد و کلان در این کشور به عنوان قدرت اول اقتصادی اروپا می‌شود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، در حالی که بنگاه‌های اقتصادی از تعطیلات سراسری و دنباله‌دار در آلمان رنج می‌برند، کارشناسان از به راه افتادن موجی از ورشکستگی‌ها در بین آنها ابراز نگرانی می‌کنند.

نشریه اشپیگل آلمان با اشاره به شرایط دشوار خرده فروشی‌ها در بحران کرونا می‌نویسد: سوال این نیست که آیا موجی از ورشکستگی شرکت‌ها ایجاد می‌شود یا خیر، بلکه سوال این است که این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد.

در این رابطه «اشتفان گنث» مدیر اجرایی انجمن تجارت آلمان (HDE) با بیان این که انتظار نمی‌رود تعطیلی مغازه‌ها به این زودی خاتمه یابد به خبرگزاری د.پ.آ. گفت: من نگرانم که مغازه‌ها در ۱۰ ژانویه نیز مجاز به بازگشایی نشوند. زیرا هدف گذاری برای کاهش میزان آلودگی هفت روزه در سطح کشور به زیر ۵۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر، احتمالاً تا آن زمان قابل دستیابی نخواهد بود.

به گفته گنث خرده فروشان احساس می کنند در بحران تنها مانده اند و شرایط آنها بسیار جدی است. هر چند «اولاف شولتز» وزیر دارایی آلمان از پرداخت کمک های میلیاردی به خرده فروشان خبر داده اما در بسیاری از موارد این کمک پرداخت نمی‌شود زیرا موانع بسیاری در مسیر آن وجوئد دارد. در نتیجه خرده فروشان دسترسی کافی به کمک های دولتی ندارند.

مدیر اجرایی انجمن تجارت آلمان هشدار داد که طی چند ماه آینده موجی از ورشکستگی‌های خرده فروشان به راه خواهد افتاد. بسیاری از شرکت‌های بازرگانی نیز که تحت تأثیر تعطیلی دو بار قرار گرفته‌اند ، ارزش سهام خود را تا حد زیادی از دست داده‌اند و اکنون به حمایت اقتصادی نیاز دارند، در غیر این صورت پایان تلخی در انتظار آنها خواهد بود.

به گفته رئیس DIW ، خطر موج ورشکستگی شرکت‌ها افزایش بیکاری را نیز به همراه دارد. با این وجود تمدید محدودیت‌ها اقدامی درست است. هر چند برداشته شدن محدودیت‌ها ممکن است در کوتاه مدت به نفع برخی باشد ، اما در دراز مدت به همه آسیب می‌رساند.

وی سیاستمداران را به عدم توانایی در مدیریت بحران متهم کرد و گفت آلمان برای موج دوم کرونا به اندازه کافی آماده نشده بود. بعلاوه سیاستمداران نسبت به موج دوم خیلی دیر واکنش نشان دادند: «اگر دولت‌های فدرال و ایالتی در اواسط ماه اکتبر به موج دوم واکنش نشان می‌دادند ، قطعاً می‌توانست جان انسان‌های بیشتری را نجات داده و خسارات اقتصادی را کمتر کند.

در همین حال «گابریل فلبرمایر» اقتصاددان آلمانی می‌گوید به دلیل همه‌گیری کرونا ، حدود ۶۰۰ هزار شغل در آلمان از بین خواهد رفت. رئیس موسسه اقتصاد جهانی شهر کیل گفت: بخش هایی که بیشترین آسیب را دیده‌اند آنهایی هستند که مانند صنایع هواپیمایی و گردشگری تحت تغییرات ساختاری قرار گرفته‌اند.

وی پیامدهای دائمی کرونا را در جهانگردی می بیند و می‌گوید: در آنجا نیز همه چیز درست نخواهد شد. در جهانگردی خصوصی، بازگشت هزینه کاملاً واضح خواهد بود: مردم می‌خواهند به سواحل و کوهستان بروند. با این وجود ، در جهانگردی تجاری، یک تغییر ساختاری مشخص به وجود می آید. پروازها کمتر و جهانگردی کمتر خواهد شد. این امر به ویژه بر هتل های شهرها تأثیر می گذارد. در عوض ، ارتباطات آنلاین اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند

http://radiomehregan.com

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert