مواضع اردوغان در مورد کردها؛
مصاحبه رئیس جمهور ترکیه با کانال تلویزیونی ATV
اگر حزب دموکراتیک خلق ها حدنصاب انتخابات را به دست آورد به صورت حزب سیاسی به کار خود ادامه خواهد ولی اگر نتواند حدنصاب انتخابات را کسب کند در این صورت حکومت ترکیه تشخیص خواهد داد که در روند مذاکرات صلح با حزب دموکراتیک خلق ها دیدار خواهد کرد یا نه.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری A haber، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که در برنامه زنده تلویزیونی از شبکه های ATV و A haber ترکیه به صورت مستقیم برای اولین بار از کاخ ریاست جمهوری ترکیه پخش می شد شرکت کرده و به سوالات “مهمت بارلاس” روزنامه نگار روزنامه صباح ترکیه جواب داد.

مشروح مصاحبه اردوغان به شرح زیر است:

یک انتخابات با نتایجی متفاوت پیش رو است

رئیس جمهور ترکیه بعد از معرفی مختصر کاخ ریاست جمهوری ترکیه به مجری برنامه سخنان خود را با مسئله انتخابات پارلمان ترکیه آغاز کرد. وی در اظهاراتی عنوان کرد: به دلیل این که رئیس جمهور در ترکیه به یک حزب سیاسی وابسته نیست قدرت لازم برای اتخاذ تصمیمات موثر را دارا نمی باشد. ولی در سایر کشورهای قدرتمند جهان مانند آمریکا، سوریه و … روسای جمهور کشورها از یک حزب سیاسی و وابسته به یک حزب سیاسی منتخب هستند. چون وابسته به حزبی سیاسی هستند از آن حزب قدرت می گیرند و تصمیمات خود را می توانند به راحتی و با قدرت بیشتری عملی کنند. هدف بنده از ورود به انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه طرح کردن رئیس جمهور وابسته به حزبی سیاسی بود. ولی این موضوع با مخالفت احزاب اپوزیسیون روبه رو شد و در آن موقع اجازه عملی شدن به آن را ندادند. مشکل کنونی ترکیه از عدم وجود رئیس جمهوری وابسته به یک حزب سیاسی نشات گرفته است. در ترکیه یک سیستم اداری برای اتخاذ تصمیمات سریع برای کشور ضروری است. برای تاسیس این سیستم اداری تغییر سیستم حکومتداری کشور از پارلمانی به ریاست جمهوری ضروری است. اگر این کار را انجام ندهیم ریاست دوگانه در کشور حاکم خواهد شد که این مسئله باعث ایجاد بی نظمی در جامعه می شود. در خصوص انتخابات پارلمان ترکیه باید عنوان کرد: در حال حاضر میدان های انتخاباتی بسیار متفاوت دیده می شود. دیروز در آدی یامان بودم، استان آدی یامان استانی بود که در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه 96 درصد به بنده رای داده بودند. به جاهای مختلف این استان سفر کردم نزدیک به 15 هزار نفر از آدی یامان در آنجا حضور پیدا کرده بودند. افرادی که در آنجا حضور پیدا کرده بودند نشان دادند که توانایی نگاه کردن به مسائل سیاسی از هر دریچه خاصی را دارند. ولی اخباری که از آناتولی مرکزی نیز به دست آمده است خبر از آن دارد که در آن مناطق نیز یک بی علاقه گی و عدم تمایل به انتخابات وجود دارد. این بی میلی چه نتایجی را رقم خواهد زد نمی دانیم. نتایج نظرسنجی ها را از نزدیک دنبال می کنم ولی با توجه به تمام این ها تا آخرین لحظه انتخابات سخن گفتن در مورد نتایج آن درست نخواهد بود. این انتخابات پر از نتایج متفاوت و بعضا شگفت آور است.

روند مذاکرات صلح کرد – ترک

اردوغان در پاسخ به سوال مجری برنامه که پرسید «اگر حزب دموکراتیک خلق ها حدنصاب انتخابات را نتواند کسب کند و به مجلس راه پیدا نکند مجادلات مسلحانه در مناطق کردنشین ترکیه شروع خواهد شد؟» گفت: روند مذاکرات صلح یک روند 3 دوره ای بود. 1) بازگشایی درهای دموکراسی: که در این مرحله اقدامات زیادی برای کردهای ترکیه صورت دادیم تا از سیاست های انکار در ترکیه رهایی پیدا کنند، 2) پروژه برابری ملی و برادری: که در این دوره بود که هیئت فرزانگان را تاسیس کرده و فعالیت در خصوص مسئله کردها را آغاز کردیم. با فعالیت هیئت فرزانگان  در شرایطی که تحت فشار و بعضا حملات نیروهای ملی گرا بودیم، تصمیم به گذر به مرحله سوم یعنی مرحله روند مذاکرات گرفتیم. متاسفانه در روند مذاکرات ساختار سیاسی و حزبی که طرف این روند محسوب می شود (حزب دموکراتیک خلق ها) که از حمایت گروه های تروریستی (پ.ک.ک) برخوردار است نتوانسته صداقت خود را به عرصه عمل بگذارد. تنها در پی سفسطه کردن در روند مذاکرات صلح هستند. دیروز در استان موش و سیلوب، پ.ک.ک افرادی از جمله یک نظامی را ربوده و با حمله به تاسیسات دولتی برخی ماشین آلات کار را به آتش کشیده است. در حوادث آگری “دیادین” پ.ک.ک ابتدا بر روی سربازان ترکیه آتش کشوده بود. در مورد بمبگذاری های استان آدانا و مرسین ر با این که بنده و نخست وزیر ترکیه این حوادث را محکوم کرده ایم باز حزب دموکراتیک خلق ها ما را به عنوان مسئول این بمب گذاری ها معرفی کرده است. چگونه است فردی که (صلاح الدین دمیرتاش) به عنوان رئیس مشترک یک حزب سیاسی مطرح است و در انتخابات ریاست جمهوری نیز نامزد بوده مردم را برای تظاهرات خشونت آمیز (اشاره به حوادث کوبانی در ترکیه) به خیابان ها دعوت می کند و باعث مرگ نزدیک به 50 نفر می شود؛ اکنون در پی حل و فصل مسائل برآمده است؟ اول از هر چیزی دولت جمهوری ترکیه با تمام اقدامات و تمام قدرتی که دارد از مسئولیت های خود به خوبی آگاه است. بیش از هر چیزی تامین امنیت ترکیه و تامین امنیت جانی شهروندان ترکیه وظیفه اصلی ما است. برای این که این وظیفه را نیز به نحو احسن به انجام برسانیم قابلیت ها و توانمندی های لازم را دارا هستیم. ارتش ترکیه از یک طرف و تشکیلات امنیتی کشور از طرف دیگر اجازه هیچ گونه فعالیت نظامی در منطقه کردنشین ترکیه را نخواهد داد. اگر پ.ک.ک دست به چنین اقدامی در داخل ترکیه بزند تاوان آن را بسیار سنگین تر از آن چه می پندارد پرداخت خواهد کرد. اگر اکنون ارتش ترکیه اقدامی صورت نمی دهد تنها به خاطر این است که نمی خواهد بر روی روند مذاکرات سایه بیفکند.

امرالی، کوه قندیل، حزب دموکراتیک خلق ها

وی در پاسخ به سوالی در مورد توقف دیدارهای اعضای حزب دموکراتیک خلق ها با عبدالله اوجالان گفت: اکنون صدای اعتراضات حرکت های سیاسی کرد بلند شده است که بیش از یک ماه است نتوانسته اند به جزیره امرالی سفر کنند. ادعای به انزوا کشاندن عبدالله اوجالان از جانب هیئت حزب دموکراتیک خلق ها کاملا از یک تبلیغ سیاه نشات گرفته است. خانواده عبدالله اوجالان برای دیدار با وی به جزیره سفر می کنند، نمایندگان مجلس با تعیین وقت قبلی و اجازه وزارت دادگستری با وی دیدار می کنند. افراد وابسته به تشکیلات اطلاعاتی ترکیه نیز با عبدالله اوجالان دیدار می کنند. بنابراین در این موضوع به هیچ عنوان مسئله به انزوا کشاندن مطرح نیست. خطابم به حزب دموکراتیک خلق ها است؛ ما (دولت ترکیه) تصمیم خواهیم گرفت چه زمان و چگونه به جزیره امرالی سفر کنید دیدارها با عبدالله اوجالان را کوه قندیل تعیین نخواهد کرد. عبدالله اوجالان وقتی در ابتدای محکومیت خود به زندان امرالی منتقل شده بود تنها در یک اتاق خالی اقامت داشت ولی بعدا به دستور ما به وی رادیو داده شد، بعد از آن به زندان امرالی تلویزیون برده شد، محل حبس وی از یک اتاق به 2 اتاق تبدیل شد. بعدا نیز 5 نفر به دلیل تنهایی وی نزد اوجالان فرستاده شدند. وقت تنفس به وی اختصاص دادیم تمام این اقدامات در واقع یک پیام بود. پیام به مردم کرد ترکیه تا از وضعیت عبدالله اوجالان آگاهی پیدا کنند. علاوه بر این ما تمام سیاست های رد، انکار، نادیده گرفتن کردها در ترکیه را پایان دادیم و یک روند عادلانه را آغاز کردیم. ولی نباید فراموش کرد که ما نیز یک دولت مشروع و قانونی هستیم. در واقع اگر کوه قندیل اقدامی صورت دهد که با روح روند مذاکرات سازگار نباشد دولت ترکیه نیز طرح های B و C خود را خواهد داشت و آن را به اجرا درخواهد آورد. به همین دلیل انتخابات پارلمان 7 ژوئن ترکیه در واقع سرنوشت روند مذاکرات صلح را نیز تعیین خواهد کرد. تا نتایج انتخابات مشخص نشده است نمی توان در خصوص روند مذاکرات اظهار نظری کرد. این گونه نیست که هر آن چه از جزیره امرالی ابلاغ می شود در کشور به آن عمل کرد.

حدنصاب انتخابات و HDP

اردوغان در ادامه اظهارات خود خاطر نشان کرد: اگر حزب دموکراتیک خلق ها حدنصاب انتخابات را به دست آورد به صورت حزب سیاسی به کار خود ادامه خواهد ولی اگر نتواند حدنصاب انتخابات را کسب کند در این صورت حکومت ترکیه تشخیص خواهد داد که در روند مذاکرات صلح با حزب دموکراتیک خلق ها دیدار خواهد کرد یا نه. تصمیم حزب دموکراتیک خلق ها برای حزبی وارد شدن به انتخابات موضوعی است که کاملا خارج از اختیارات جزیره امرالی مطرح شده است. حزب دموکراتیک خلق ها با حمایت کوه قندیل وارد عرصه انتخابات پارلمان ترکیه شده است وگرنه جسارت لازم برای این کار را پیدا نمی کردند. جزیره امرالی در خصوص وارد شدن حزب دموکراتیک خلق ها به صورت حزبی به انتخابات پارلمان ترکیه این گونه فکر نمی کند ولی در مقابل عمل انجام شده قرار گرفته است. در 6 سفری که به مناطق کردنشین ترکیه داشتم شاهد همدلی مردمان این منطقه بودم. در تمام دیدارهایی که با مردمان کرد ترکیه داشتیم تمامی آنان متفق القول از صلح سخن می رانند. تمام آنها عنوان می کردند مورد تهدید قرار گرفته اند.

وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به حمایت برخی روشنفکران ترکیه از حزب دموکراتیک خلق ها عنوان کرد: من نام این افراد را روشنفکر نمی گذارم اینها در تاریکی مطلق قرار دارند تمام هدفشان پایین آوردن رای حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمان ترکیه و تجزیه ترکیه است. آنها در پی ایجاد ضعف اقتصادی و کاهش قدرت حکومت ترکیه هستند. در طول 12 سال حاکمیت حزب عدالت و توسعه 2 مفهوم اصلی توسط حکومت ترکیه مطرح شده است 1)ثبات، 2)امنیت. تا این دو مفهوم در کشور عملی نمی شد ترکیه به هیچ عنوان توسعه را تجربه نمی کرد.

عراق و کردستان عراق

رئیس جمهور ترکیه در ادامه سخنان خود درپاسخ به سوالی در مورد اظهارات مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در واشنگتن که پرسید «کردستان مستقل در عراق باعث خواهد شد تا، کردستان سوریه و کردستان ایران نیز مطرح شود. این ایده آل هایی که در خصوص استقلال کردها در این 3 کشور به وجود آمده است ترکیه را نگران نمی کند؟» گفت: این موضوع را باید با درک تمام جوانب و جزئیات آن دنبال کرد. مسائل این 3 کشور به عنوان مسائل داخلی آنان مطرح است. اظهارات مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در خصوص استقلال کردها را باید به عنوان مسئله درجه اول داخلی کشور عراق مورد بررسی قرار داد. اگر کشور عراق مایل است مشکلات خود را در مواجه با اقلیم کردستان در درون خود با اعطای استقلال حل و فصل کند، این مشکل داخلی عراق محسوب می شود. ولی اگر اقدامات داخل عراق و اقلیم کردستان به نحوی باشد که مرزهای ما را تحت تاثیر قرار دهد در این صورت بخشی از حاکمیت ملی ما محسوب شده و ما در این خصوص به هیچ عنوان اجازه دخالت و تاثیر آن در کشورمان را نخواهیم داد. این نوع تاثیرات و دخالت ها اقلیم کردستان عراق را به صورت جدی با مشکل مواجه خواهد کرد. ولی مسئله ای که این جا مطرح است روابطی است که ترکیه با اقلیم کردستان عراق در دوره اخیر داشته است. رفتار ما با اقلیم کردستان متفاوت است. امکاناتی که کشور ترکیه به این منطقه ارائه کرده است بسیار قابل توجه بوده است. روابط کنونی ما با اقلیم کردستان عراق بسیار مناسب بوده و اخیرا نیز این روابط بسیار خوب پیشرفت کرده است و در حال حاضر روابط مثبتی با اقلیم کردستان عراق داریم و اگر اقلیم کردستان تصمیم گرفته است در داخل کشور عراق به استقلال برسد این مسئله ای است که به حکومت مرکزی عراق مرتبط خواهد بود نه ما. در حال حاضر وضعیت حکومت مرکزی عراق و همچنین وضعیت اقلیم کردستان در شرایط مساعدی قرار ندارد. مناسبات میان کردستان عراق با حکومت مرکزی این کشور در وضعیت مناسبی نیست. اقلیم کردستان عراق نمی تواند حق خود را از حکومت مرکزی عراق بگیرد. مردم عراق و اقلیم کردستان عراق در حال حاضر با مشکلات قانون اساسی روبه رو هستند. این در حالی است که هم مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و هم نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در هر سخنرانی که داشته اند تشکر خود را از ترکیه اعلام کرده و بارها نیز بر روابط حسنه خود با ترکیه تاکید کرده اند. هر اتفاقی در اقلیم کردستان عراق و کشور عراق صورت بگیرد جمهوری ترکیه از حاکمیت ملی خود دفاع می کند و به هیچ عنوان باج نخواهد داد.

http://kurdpress.com

سیاست حکومت ترکیه در قبال سوریه اشتباه است/ انتقال اسلحه از ترکیه به سوریه باید متوقف شود

 

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert