فتگوی رولف دوبلی با دیوید پترائوس

مترجم: یرواند خسرویان

ژنرال دیوید پترائوس: ما به چشم‌اندازی نیاز داریم که چگونگی آیندۀ فلسطینیان را در نوار غزه متصور کند.

دیوید پترائوس، رئیس سابق سازمان «سیا» و ژنرال ارتش آمریکا دربارۀ استراتژی نظامی اسرائیل، نقش آمریکایی‌ها و افزایش تهدید در خاورمیانه بحث می‌کند.

آقای پترائوس شما در افغانستان و عراق فرمانده بودید و با جنگ در شهرها آشنا هستید. چگونه می خواهید نوار غزه را از دست تروریست های حماس آزاد کنید؟

اول، باید حملات تدارکاتی به مواضع حماس انجام شود، همانطور که اسرائیل انجام می‌دهد. سپس باید هر ساختمان، هر طبقه و هر تونل را پاکسازی کرد. بعد از آن باید واحدها را پشت سر گذاشت تا اطمینان حاصل شود که دشمن نمی‌تواند دوباره وارد مناطقی شود که تازه پاکسازی شده است. سپس، به ساختمان بعدی باید رفت.

به نظر می‌رسد بسیار آسان است…

من نمی‌توانم محیط سخت‌تری را تصور کنم: دشمنی که اونیفورم نمی‌پوشد و از غیرنظامیان و گروگان‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند؛ دشمنی که آماده است خود را منفجر کند تا اسرائیلی‌ها را هم با خود ببرد؛ دشمنی که به ۵۰۰ کیلومتر تونل در زیر غزه دسترسی دارد و منطقه را به خوبی می‌شناسد؛ این یک چالش بزرگ خواهد بود، اما باید انجام شود.

منظورت چیه؟

حماس مصمم است اسرائیل را نابود کند و یهودیان را بکشد. حماس با اسرائیل سازگار نیست. بنابراین، اسرائیل باید حماس و شریک افراطی آن، جهاد اسلامی را نابود کند. پس از پاکسازی، وظیفۀ ادارۀ این مناطق، بازگرداندن خدمات اولیه، ارائه کمک‌های بشردوستانه و نظارت بر بازسازی است تا زمانی که بازیگر دیگری بتواند این وظایف را به عهده بگیرد. باید اطمینان حاصل شود که بقایای حماس نمی‌توانند دوباره متشکل شوند.

چگونه می توان به این امر دست یافت؟

آنچه مورد نیاز است، چشم اندازی است که پس از حذف حماس، آینده فلسطینیان در نوار غزه چگونه خواهد بود. این باید طراحی شود. ما این کار را در عراق انجام دادیم. ما از جمعیت عرب سنی درخواست کردیم که در رد و حذف القاعده به ما بپیوندند. ما به آنها نشان دادیم که زندگی آنها بدون القاعده بسیار بهتر خواهد بود.

ما باید تلاش های مشابهی را برای فلسطینی های غزه انجام دهیم. واین باید شامل فلسطینیان کرانه باختری هم بشود.

برای غزه چه فکری دارید؟

چشم‌انداز بلندمدت منطقه‌ای بدون افراط‌گرایان خواهد بود. این توسط فلسطینی‌هایی هدایت خواهد شد که می‌خواهند با همسایگان اسرائیلی خود زندگی سودمند متقابل داشته باشند.

راه حل دو دولت؟

راه حل یک دولت کاملاً غیرواقعی است. زیرا، تعداد اعراب در اینصورت از یهودیان اسرائیلی بیشتر خواهد بود. حدود ۲۰ درصد از جمعیت اسرائیل در حال حاضر عرب هستند. من فکر می‌کنم هیچ جایگزینی برای راه حل دو دولتی وجود ندارد. البته می‌دانم که موانع بزرگی برای این کار وجود دارد. نه تنها در صحنۀ سیاسی داخلی اسرائیل، بلکه در کرانۀ باختری رود اردن و نوار غزه در قالب اسلامگرایان افراطی.

آیا انتظار دارید ایران در هفته‌های آینده بیشتر درگیر شود؟

ایران در حال حاضر به شدت درگیر است. منابع مالی، سیستم‌های تسلیحاتی و فناوری آن پشت توانایی‌های رو به رشد حماس، جهاد و حزب‌الله هستند. سؤال این است که آیا طرفین مستقیماً مداخله خواهند کرد؟ آن‌ها می‌توانند مانند گذشته سعی کنند خطوط کشتیرانی را در خلیج فارس مسدود کنند. حملات پهپادی یا موشکی به کشورهای حاشیۀ خلیج فارس نیز قابل تصور است. فکر نمی‌کنم آن‌ها بخواهند اسرائیل و احتمالاً ایالات متحده را مجبور کنند که از طریق حملات مستقیم وارد عمل شوند. اما نمی‌توان آن را منتفی دانست.

چه واکنشی نسبت به آن نشان می‌دهید؟

به همین دلیل است که ایالات متحده دو گروه کامل ناو هواپیمابر در آنجا دارد. یکی در شرق مدیترانه و دیگری احتمالاً خارج از خلیج باقی خواهد ماند. ما نیروهای هوایی خود را در زمین در منطقه افزایش داده‌ایم و پدافند هوایی و پهپادی خود را تقویت کرده‌ایم. همۀ این‌ها از این نگرانی ناشی می‌‌شود که نه تنها نیابتی‌های ایران، بلکه، خود ایران نیز ممکن است فعال شود.

د «درگیری» که در ماه اکتبر منتشر شد، درباره پیچیدگی روزافزون ایران در جنگ هیبریدی از طریق نیابتی‌های تروریستی هشدار می‌دهید. آیا زمانی که در کتاب خود می‌نوشتید، چنین حملۀ بزرگ حماس را در رادار خود داشتید؟

حملۀ حماس همیشه در ذهن من بود. زیرا، اسرائیلی‌ها استراتژی موسوم به «چمن‌زنی» را دنبال می‌کردند: حملات محدودی به نوار غزه انجام دهند، مهمات دقیق را با استفاده از پهپادها و هواپیماها شلیک کنند و عملیات زمینی در مقیاس کوچک انجام دهند. این استراتژی به صورت دوره‌ای به طور قابل توجهی توانایی‌های حماس را تضعیف کرده است. اما هرگز حماس را حذف نکرده است. علف‌ها می‌توانند دوباره رشد کنند. حماس می‌تواند دوباره به اسرائیل حمله کند.

حمله حماس به اسرائیل غافلگیرکننده نبود؟

آنچه ما این بار تجربه کردیم، از نظر پیچیدگی و بیرحمی عملیاتی یک درجه بالاتر بود. پیش‌بینی آن دشوار بود. کاری که حماس انجام داد، آنقدر باورنکردنی، آنقدر وحشیانه و وحشتناک است که در نهایت نشان می‌دهد که حماس چقدر نابخشودنی است. اکنون چاره‌ای جز دستگیری یا کشتن اعضای چنین گروهی وجود ندارد. چمن‌زنی اکنون به پایان رسیده است

دیوید پترائوس از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ رئیس سازمان «سیا»، قبل از آن ژنرال ارتش ایالات متحده بود و فرماندهی نیروهای آن در عراق و افغانستان را بر عهده داشت

ادامه مطلب را در منبع زیر دنبال کنید

استراتژی اسرائیل در خاورمیانه و نقش آمریکا – دوبلی – یرواند خسرویان (mejalehhafteh.com)

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert